Bora Bora - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Wouter en Steffie - WaarBenJij.nu Bora Bora - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Wouter en Steffie - WaarBenJij.nu

Bora Bora

Door: Wouter & Steffie

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Steffie

12 April 2013 | Peru, Cuzco

Frans Polynesie; Deze eilandengroep in de stille oceaan beslaat een oppervlakte net zo groot als Europa. Één van de bekendste van de 134 eilanden is 'Bora Bora'. Dit eiland staat officieus bekend als hét ultieme 'bounty paradijs' ter wereld. Behalve dat we hier extreem konden gaan relaxen voor negen dagen, was het ook een kans om onze kennis van de Franse taal een klein beetje bij te schaven. Soixante-neuf, merde, pain au chocolat, quatre-vingt dix sept, trottoir, camambert, l'ecole, je m'apelle, Bordeaux. Het is niet de makkelijkste taal natuurlijk, en omdat die Fransen over het algemeen geen woord Engels spreken, was het duidelijk dat wij met de billen bloot moesten.

'Ca va?' zeiden we tegen de vrouw die ons kwam ophalen van het vliegveld en we waren benieuwd naar wat voor een aftanse woning ze ons zou brengen. Een ander dingetje van Bora Bora is namelijk dat het extreem duur is. Over de vliegtickets hebben we het maar niet en de dagprijzen voor één van de bekende huisjes op palen in de lagoon starten vanaf 1200 euro, dus we waren erg benieuwd waar wij voor een schamele 100 euro per nacht terecht zouden komen. Het zou nog altijd beter zijn dan onze eerste nacht op Frans Polynesie. Omdat we pas rond 23:00 uur op Tahiti landen en rond 7:00 uur de volgende dag verder zouden vliegen naar 'Bora Bora besloten we om butgetredenen op het vliegveld van Tahiti te blijven slapen. We voelden ons die nacht geen backpackers, maar zwerfers. Anyway, de Franstalige mevrouw reed ons naar een supercoole plek ergens aan de lagoon, met echt te blauw water en een superrelaxte bungalow voor ons tweeen. Meer dan een bed, wc en douche hebben we toch niet nodig. Oke, klein minpuntje: het was behoorlijk ver lopen (3.5 km) van het strand en de supermarkt, maar verder konden we ons daar prima vermaken voor ruim een week.

Nu we het toch over de supermarkt hebben. Op heel Bora Bora zijn drie supermarkten, en de enige die min of meer bij ons in de buurt lag was van het formaat van een AH to go. Versproducten zijn of onbetaalbaar, of bedorven, of liggen er helemaal niet. Het brood dat je kan kopen heet 'Dutch Mill' en wordt geimporteerd vanuit Nieuw Zeeland (6000 km verderop), kost 7 euro en is niet te eten. Voor je broodbeleg kon je kiezen tussen pindakaas, jam, of iets onbetaalbaars zoals een plakje ham. Eieren waren in geen één supermarkt te krijgen, behalve op woensdagochtend. Vreemd vonden wij, want aan loslopende kippen en hanen geen gebrek daar. Ons eten daar haalden we voornamelijk uit blik uit of uit een zak (chips). Maar we waren sowieso niet helemaal naar Bora Bora afgereisd voor de culinaire hoogstandjes.

Wel waren we naar het andere eind van de wereld gereisd om vooral heel veel niets te doen. Dit is bijzonder goed gelukt al zeggen we het zelf. We hebben voornamelijk gechilled op het strand en tussendoor nog wat tijd gevonden om het record beachballen naar 597 te brengen. Eén van de meest sportieve dingen die we gedaan hebben is het eiland rondfietsen. Een rondje van zo'n 35 km, maar met kleine heuveltjes en een temparatuur van zo'n 42 graden (in de zon) toch best wel uitdagend. Ook hebben we nog eens een keer een stukje gekanood naar een afgelegen lagoon met bizar mooi water en hebben we de een snorkeltrip rondom Bora Bora gedaan. Zo hebben we de mooiste plekken van het eiland kunnen zien en vooral ook de meest luxe resorts waar één overnachting bijna net zo veel kost als onze hele reis.

Het hoogtepunt van onze Bora Bora trip speelde zich af op 22 meter onder zeeniveau. Duiken is duur en voor amateurs als wij is het ook best wel een gedoe en stressvol, we hadden het dus nog niet eerder gedaan op onze trip. Maar de kans om te duiken tussen haaien krijg je niet zo vaak, dus we besloten om toch het water in te plonsen met een paar duikflessen op onze rug. Omdat het alweer ruim twee jaar geleden was dat we voor het laatst hebben gedoken moesten we eerst een checkduik doen. Blijkbaar waren we niet zo belachelijk slecht dat we de dag daarna niet voor het echie mochten, en zo kwam het dat we de volgende dag zwommen tussen tientallen black tip sharks. Deze haaien zijn ongeveer een meter lang, maar we zagen onze tweede duik ook een paar lemonsharks van zo'n 3 meter lang voorbijzwemmen op een paar meter afstand. Verder ook heel veel andere vis gezien en redelijk mooi koraal, maar vooral de haaien maakten dit een echte top-10 ervaring van onze reis.

De week op Bora Bora is voorbij gevlogen en het was dus alweer (te) snel tijd voor de volgende bijzondere bestemming; Paaseiland.

• 12 April 2013 - 08:33

Hillie:

Dit ziet er toch wel jaloersmakend mooi uit!! Hier gaat zondag de zon gelukkig ook eindelijk schijnen..

• 12 April 2013 - 11:11

Joris:

De kannibalen vinden je niet lekker genoeg, Waus?

• 12 April 2013 - 12:44

Gallus:

kan je ff stoppen met die martelfoto's (voor ons) baas! maak maar foto's van regen enzo, dan lijkt het ook een beetje op Nederland

anyway, ziet er wreed uit! volgens mij ben je nu de Inca-trail aan het lopen, wat zeker op mijn to-do list staat. Kan ik mooi tips van jullie krijgen waar aan te denken. Veel plezier!

• 12 April 2013 - 17:18

Ankie :

Hallo wereldreizigers....
    Net weer met veel plezier jullie verslag gelezen en de foto's bewonderd van dat prachtige stukje wereld!! Echt klinkende namen Bora Bora , Paaseilanden...dat zijn de plekjes die ik normaal bij 3 op reis op t.v. zie langskomen en jullie zijn daar gewoon in het echt ....niet te geloven !!! Nou ben benieuwd hoe het op de Paaseilanden is! Begint het nog niet te vervelen zo met z'n tweetjes zo lang op reis ;) en denken jullie ook nog eens aan ons??? Grapje natuurlijk ....ik wens jullie nog een hele mooie tijd en plekken en ervaringen toe !
    Veel groetjes uit Nieuwstadt van Han, Ankie en de kids xxx

• 14 April 2013 - 09:25

Bouke:

Haiiii!

Jullie blijven maar strooien met deze belachelijk goede verhalen en foto's! Om jaloers van te worden! Geniet van jullie volgende bestemming en houdt ons op de hoogte!

Liefs