Moskou - Transsiberie express - Lake Baikal - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Wouter en Steffie - WaarBenJij.nu Moskou - Transsiberie express - Lake Baikal - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Wouter en Steffie - WaarBenJij.nu

Moskou - Transsiberie express - Lake Baikal

Door: Wouter & Steffie

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Steffie

14 Oktober 2012 | Rusland, Irkoetsk

Afgelopen maandag was het dan eindelijk 8 oktober, de datum die we al ruim een jaar geleden met dikke stift hadden omcirkeld in onze agenda's. De eerste dag van onze 'vakantie' betekende vroeg opstaan. Vroeger dan we gewend waren op een gemiddelde doordeweekse dag in de afgelopen jaren. Vier uur de wekker en vervolgens door Astrid en Theo (thanks!) afgeleverd op Schiphol. Uiteindelijk zouden we pas 12 uur later aankomen op de plek van bestemming in Moskou (vertraging op Schiphol, dikke wachtrijen op Londen, als allerlaatste boarden op hetzelfde Londen, vervolgens uren wachten in het vliegtuig omdat er bagage van boord gehaald moest worden van passagiers die te laat waren, verkeerde metro in Moskou + nog 'verdwaald' toen we op zoek waren naar de flat waar we gingen overnachten). Inderdaad, flat. De meest budget optie (maar wel met eigen slaapkamer) die we konden vinden in Moskou bleek bij iemand thuis te zijn in een miniflatje waar verbazend genoeg wel 7 backpackers + 3 katten onderdak werden verleend. De eerste mensen die we daar spraken waren toevallig ook Nederlanders en we hebben wel een gezellige tijd gehad daar in Galina's flat.

De volgende dag hebben hebben we een aantal highlights van Moskou afgewerkt: Rode plein, Kremlin, St Basils cathedral, Christchurch (van het 'optreden' van Pussy riot) en een of ander uitzichtspunt. Zeker wel aardig, maar voor degene die (net als wij) houden van 49% cultuur, 51% terrasjes pakken tijdens een stedentripje is Moskou in oktober geen absolute aanrader.

Dezelfde avond zijn we de trein opgestapt richting Irkutsk. Dit betekent in totaal vier nachten en drie dagen in de trein. In Amsterdam leven we niet al te groot op 60 m2, maar nu blijkt dat het ook prima kan op 3m2. De treinreis naar Irkutsk is circa 5300 kilometer en per dag zijn er zo'n 6 stops van 20 minuten. En waar we hadden gehoopt (goedkoop) bier en eten in te slaan bij verkopers op het perron, was dat helaas niet altijd mogelijk. Medetreinreizigers die op zoek waren naar knuffelbeesten hadden meer geluk. Minimaal 10 kraampjes per station met knuffels in alle kleuren en formaten die je kan bedenken. Ook mensen die van berkenbomen houden komen aan hun trekken tijdens deze reis, honderden kilometers onafgebroken aan berkenbomen af en toe onderbroken door half vervallen, trieste dorpjes. Het stuk door Siberie werd voor het oog wat interessanter. Het werd heuvelachtiger en zowaar werden de eindeloze berkenbossen afgewisseld met wat dennebomen. In de trein vermaken we ons meer dan prima met yahtzee, duizenden (tot de 100.000, Steffie gewonnen), medebackpackers, lezen, skibbo en naar buiten kijken. En we houden ons in leven met noodles, wodka, noodles, chips, bier en noodles.

Na vier nachten en drie dagen zijn we dus aangekomen in Irkutsk en van daar met de minibus naar Listvyanka gereden. Dit plaatsje ligt zo'n 70 kilometer verderop aan het Lake Baikal. Dit meer is het grootste ter wereld (qua inhoud), bevat bijna 20% van 's werelds zoet water voorraad en is op sommige plekken ruim 1600 meter diep. Als hier in de winter de Elfstedentocht hier gehouden zou worden hoeven er geen ijsmeesters aan te pas te komen. In de winter vriest het hele meer dicht en ligt er een laag van 2 meter dik ijs aan de oppervlakte. Sterker nog, de veerdienst die in de zomer actief is wordt vervangen door een autoweg over het ijs, inclusief verkeersborden, omdat sommige dorpen aan het meer alleen via het (bevroren) water te bereiken zijn.

Na enige moeite hebben we ons hostel in Listvyanka gevonden en werden we hartelijk welkom geheten door een Russische vrouw genaam 'Rita'. Ze vertelde ons dat na Chinezen, het de Hollanders waren die het vaakst de moeite namen af te reizen naar deze plek ergens in het zuiden van Siberie. We hebben een beetje pech gehad hier. Moeder natuur heeft schijnbaar dit jaar de herfst overgeslagen en is binnen een week overgegaan van de zomer naar de winter. Waar het vorige week nog helder en zonnig was met een temperatuur van 15 graden, daar maken wij de ene na de andere sneeuwstorm mee en zakt de temperatuur naar ruim onder 0 en is er afgelopen nacht zo'n 30 cm sneeuw gevallen.

Deze weersomstandigheden zijn natuurlijk geen excuus om niet gezellig met Nederlandse 'vrienden' (die we in de trein ontmoet hebben ) een hapje te gaan eten, een kleine wandeling te maken en vooral wodkaatjes weg te tikken in ons hostel. Ook geeft het ons de gelegenheid een eerste reisverslag te typen :-). Morgen gaan we alweer richting Ulan Batar (hoofdstad van Mongolie) waar het nog eens 10 graden kouder is. Wordt vervolgd!

• 14 Oktober 2012 - 18:48

Ankie:

Hoi Wouter en Steffie...dat is toevallig was net op de site van " waar ben jij. Nu " aan het kijken of jullie al wat geschreven hadden op jullie blog en of ik soms wat gemist had...komt er net een melding binnen via email van jullie eerste stukje!!!
    Echt leuk om te lezen....lijkt me een hele beleving in zo'n trein, maar ook soms erg lang maar dan is zo'n wodkaatje wel op zijn plaats...ze smaken jullie goed geloof ik hè haha !!
    Tjonge en die koude...dat zal wel even wennen voor jullie zijn...vooral als 51% terrasjespikker ;) bent ..... maar hier zullen jullie zeker nog wel genoeg aan toe komen de komende maanden. Geniet volop, een goed vervolg van jullie reis en ik blijf jullie natuurlijk volgen ...tot de volgende keer !!!
    Heel veel liefs uit Nieuwstadt van Ankie en Han

• 14 Oktober 2012 - 19:15

Annika :

Ohhh wowie lieverds,

Wat een super ervaring hebben jullie al gehad en er komen er nog veeeeel meer aan.
    Tot jullie volgende blog.

Kusjes

• 14 Oktober 2012 - 20:10

Marl1:

Yes! Het 1e verhaal is binnen.. Super leuk dat we met jullie mee kunnen leven. Maareh niet gaan piepen dat het KOUD is in Sibierie he hahaha. Droom maar vast vooruit over dat tropische eiland terwijl de wodkaatjes jullie warm houden.
    Enne eWout als je nog mooie magneetjes tegenkomt........ (wil evt wel vooruit betalen hoor)
    Xxx

• 14 Oktober 2012 - 20:10

Chantal:

Hey poepsies!! Vet cool, leuk geschreven ook!

100.000 punten?? Vet hoor, onze nieuwe queen of dobbels :)
    Als je zo doorgaat heb je bij terugkomst je duizenden master!

Gaaf hoor jullie reis, schrijf vooral veel, is erg leuk om te lezen :)

Dikke zoen chan en nova

• 14 Oktober 2012 - 20:49

Gallus:

goed bezig hoor! wees maar blij dat de ns het treinverkeer in rusland niet regelt, anders waren jullie nu nog lang niet waar jullie nu al zijn. Hier is het overigens ook best koud ;-)

Geniet ervan en voorspoedige voortgang!

• 14 Oktober 2012 - 20:49

Alex En Cynthia:

LEUK!!!!Jullie eerste reisverslag, het lijkt wel het begin van een een boek?!Heerlijk om te lezen, fijn om zo met jullie mee op reis te zijn :)
    Geniet er van lieverds, have fun!

Dikke XXXXXXX Alex,Cynthia en de boys.

• 14 Oktober 2012 - 22:07

Lilian:

Hey wat een leuk eerste verslag zeg. Zag het helemaal voor me. Nou maar hopen dat jullie genoeg warme 'laagjes' mee hebben bij die onverwachte kou enne ... goed dat er wodka is dan he. Veel plezier!!

• 14 Oktober 2012 - 22:29

Liesbeth:

jullie zijn nu al beroemd,reeds 619 keer gelezen en dat voor een eerste reisverslag; blijf genieten en schrijven!

• 14 Oktober 2012 - 22:35

T. F.:

mooi jullie eerste bericht!!! er is een boek/film met de titel 'en eeuwig zingen de bossen'... volgens mij had dat boek ook in rusland uigebracht kunnen worden. wist niet dat jullie van vodka houden... ach alles went. is 'met de billen bloot' uit de tas gekomen nu jullie alleen maar kunnen zitten in deze trein. op de een of andere manier ook een belevenis.
    voorlopig missen jullie hier niets!! tuste en keep in touch. met groeten van de Pel in Utrecht.

• 14 Oktober 2012 - 22:42

Boris:

Net jullie super verhaal gelezen, is het nuchter geschreven? Vast niet ;) Genietze en nastrovje!

Sneeuw,bergen..Skieen?

• 15 Oktober 2012 - 14:32

Robin En Sara:

super!!!!!!Erg leuk eerste reisverslag hoor!!!!We zijn erg benieuwd naar jullie nieuwe ervaringen de komende tijd!Geniet er van kanjers!dikke kus van mij en sara

• 16 Oktober 2012 - 13:30

Josseman:

Goed begin. Lekker afzien kan nooit kwaad. Toch nog wel een duik genomen in Baikal na een heerlijke sauna en een glaasje vodka? Doe ze de groeten in het altijd gezellige Ulan Batar. Wellicht kan Wouter de bondscoach van Mongolie een keertje overhalen om een balletje te trappen met Oranje in de maand Juni. Als verlate straf voor het debacle in de Oekranie.

Veel plezier saampjes en de mensen worden steeds aardiger als je gaat zakken naar het Zuiden!

Gr Jos

• 20 Oktober 2012 - 16:37

Oma Durlinger:

Hallo Steffie en Wouter,
    Jullie reisverslag zojuist gelezen, geweldig wat jullie allemaal meemaken! Hier op de Kollenberg nog alles hetzelfde. Ben gelukkig alweer terug van het ziekenhuis en de operatie is goed gegaan. Dus nu maar hopen dat we, als jullie weer terug in Nederland zijn, snel weer een terrasje kunnen pikken. Geniet er nog van. Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal...
    Liefs xxx oma

• 03 November 2012 - 16:26